Elke dag de beste horlogedealsLaagste prijsgarantie100% originele merkhorlogesVerzending naar NL & BEKlanten geven ons een 8.6
 

Van plan om een crossfit apparaat aan te schaffen?

24 nov 2021

Crossfit is een combinatie van gewichtheffen, powerliften, gymnastiek, atletiek en strongman. Deze vorm van sporten valt onder fitness. Het is dus een vorm van sporten waarbij je zowel vet verbrand als spiermassa opbouwt. Tijdens een crossfit training worden alle oefeningen op een rap tempo achter elkaar uitgevoerd. Het is dus een high intensity sport. 

 

Een kenmerk van crossfit is dat alle oefeningen op een soort willekeurige wijze achter elkaar worden uitgevoerd. Doordat je door middel van crossfit een combinatie van al deze sporten onder de knie krijgt, wordt crossfit veel gedaan door mensen met een baan waarin fysiek belastende werkzaamheden worden uitgevoerd, zoals bij politieagenten of mensen in het leger. 

 

 

Crossfit voor de alledaagse sporters

 

Crossfit is echter ook enorm geschikt voor de alledaagse sporters. Het uitvoeren van deze sport heeft namelijk veel voordelen voor het lichaam en de geest. Ten eerste train je veel verschillende soorten spieren. Daarnaast zijn crossfit trainingen erg afwisselend. Geen enkele training is hetzelfde, waardoor het uitdagend blijft en minder snel saai zal worden. 

 

Andere voordelen van crossfit zijn dat je ook je mobiliteit traint, je automatisch ook je zwakke punten traint (punten die je minder leuk vindt en daarom ook minder goed kan) en je ten slotte in groepsverband traint. Trainen in groepsverband zorgt ervoor dat je elkaar kunt motiveren. 

 

Hoe ziet een training eruit?

 

Veel crossfit oefeningen worden uitgevoerd met behulp van het eigen lichaamsgewicht. Zulke oefeningen zijn bijvoorbeeld pull ups, squats, push ups, lunges, sprinten of sit-ups. Een crossfit training bestaat naast oefeningen met het eigen lichaamsgewicht ook uit oefeningen met hulpmiddelen als dumbells of kettlebells. Dit soort oefeningen zijn bijvoorbeeld kettlebell swings, shoulder presses of squatten met behulp van een gewicht. 

 

Wanneer je een crossfit training volgt in de sportschool, zal de training worden samengesteld door de trainer. Deze trainer bepaalt dus welke oefeningen tijdens de training worden gedaan en hoe vaak en hoe snel achter elkaar deze worden uitgevoerd. Een crossfit training begint altijd met een warming-up. Vervolgens volgt er een deel gericht op technische vaardigheden, waarin de oefeningen worden uitgelegd. Doordat crossfit in zo’n snel tempo gebeurt, is de kans op blessures groter. Daarom is het belangrijk dat je weet hoe je de oefeningen op de juiste manier uit kunt voeren. 

 

 

Na deze uitleg volgt de crosstraining zelf. Deze duurt gewoonlijk zo’n tien tot twintig minuten. Om het uitdagender te maken, kan de trainer een tijd noemen waarbinnen de training voldaan moet worden, of kan er een competitie van worden gemaakt. Zo blijft het uitdagend. 

 

Beginnen met crossfit

 

Crossfit lijkt zoals hierboven beschreven misschien erg zwaar en moeilijk. Echter zijn er voor beginners diverse crossfit beginnersgroepen. Deze trainingen zullen dus beginnen met een wat rustiger niveau en zullen naarmate de trainingen vorderen intensiever en uitdagender worden. 

 

Thuis crossfit uitoefenen

 

In deze blog is crossfit besproken als een sport die in groepsverband in een sportschool wordt uitgevoerd. Echter kun je crossfit natuurlijk ook thuis uitoefenen als je dat fijner vindt. Je kunt online enorm veel video’s of trainingsschema’s vinden die je vervolgens zelf thuis kunt volgen. Je kunt ervoor kiezen om alleen oefeningen te doen die gebruik maken van het eigen lichaamsgewicht, maar je kunt ook hulpmiddelen als kettlebells of dumbells gebruiken. Ten slotte kun je ook nog een crossfit apparaat aanschaffen waarop je wat meer cardio-gerichte oefeningen kunt uitoefenen.

 

Meteen aan de slag!

 
 
iDeal, AfterPay, Paypal, Visa, Mastercard, Maestro, Bancontact MisterCash, Adyen, Post.nl